Před 20 lety, v dubnu 2005, dosedl první bojový letoun JAS-39 Gripen na dráhu čáslavského vojenského letiště. Celkem 14 švédských stíhaček po mnohaletém výběru zvolila v roce 2003 tehdejší vláda formou pronájmu. Gripeny, které představují klíčový prvek českého letectva, by měly sloužit ještě cca 10 let, poté je nahradí americké bojové letouny F-35 Lightning II.
Poslední z 12 jednomístných a dvou dvoumístných strojů JAS-39 přistál v ČR v srpnu 2005, bezprostředně poté začal intenzivní výcvik pilotů, kteří se museli na nové technické vybavení a operační postupy rychle adaptovat. Moderní gripeny také nahradily 1. července 2005 dosluhující MiG-21MF v aliančním systému kolektivní ochrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System, později NATINAMDS – NATO Integrated Air and Missile Defence System).
„Mezi oběma letouny je naprosto zřejmý třicetiletý rozdíl, a to jak z aerodynamického hlediska, avioniky, tak bojových možností,“ popisuje rozdíl mezi MiG-21 a JAS-39 Gripen (švédsky Gryf) jeden z nejzkušenějších pilotů Michal Daněk, který se jako poslední český pilot ještě v roce 2003 přeškolil na MiG-21MF. V letech 2005 až 2024 s gripenem nalétal přes 2 200 hodin, přičemž v létech 2020-2023 zastával také funkci velitele 211. taktické letky v Čáslavi. Letectvo opustil v hodnosti podplukovníka na konci loňského roku, a nyní předává zkušenosti jako instruktor v Centru leteckého výcviku v Pardubicích.
Letoun JAS-39 Gripen je víceúčelový stíhací letoun, který je vybavený moderní avionikou, radarovými systémy a schopností používat širokou škálu zbraní, včetně střel vzduch-vzduch a vzduch-země. Jeho maximální rychlost je 2 Mach a dolet přesahuje 3 000 km, což umožňuje pokrytí celé oblasti střední Evropy.
Za dvacet let služby se letouny JAS-39 Gripen účastnily řady mezinárodních cvičení a misí. Česká armáda je využívá nejen pro obranu vzdušného prostoru, ale také pro podporu spojeneckých operací. Čeští piloti na nich dosud nalétali cca 38 000 letových hodin. Čáslavské gripeny střežily vzdušný prostor Lotyšska, Litvy a Estonska čtyřikrát, a to v letech 2009, 2012, 2019 a 2022. V letech 2014, 2015 a 2016 pak hlídali nebe nad Islandem, kam se vrátí letos v květnu.
S přibývajícími roky se letouny gripen neustále modernizují, aby splňovaly současné technické a operační požadavky. Po předchozích implementacích softwarových edic MS20 v letech 2018 a 2020 proběhl minulý rok upgrade na MS 20 Block 2.1B, který umožnil funkci datového přenosu Link 16 verze Block upgrade 2, provoz vojenského módu 5 systému identifikace IFF a příjem šifrovaného signálu navigačního systému Military GPS. V plánu je modernizace na MS 20 Block 2.2, která má navíc obsahovat systém šifrované komunikace odolné vůči rušení SATURN.
Plánuje se, že letouny budou sloužit v Armádě ČR minimálně do roku 2035, s možností dalších modernizací a rozšíření jejich schopností.
„Letoun JAS-39 je po různých modernizacích, které probíhají v čase, stále plně schopný plnit úkoly ochrany vzdušného prostoru. Počítáme s ním i nadále. V současné době se čeká na podpis vlády o prodloužení pronájmu do roku 2035. Nicméně s výhledem na dalších 30 až 40 let je obměna na letoun 5. generace nutná,“ uvádí velitel 21. základny taktického letectva Čáslav brigádní generál Jaroslav Tomaňa.
„Dvacet let služby letounů JAS-39 Gripen v české armádě je významným milníkem a symbolem úspěšné modernizace našich vzdušných sil. Rád bych poděkoval společnosti SAAB za dlouhodobou podporu a švédskému letectvu za vynikající spolupráci, která zásadním způsobem přispěla k rozvoji českého taktického letectva. Zvláštní poděkování patří všem příslušníkům a pracovníkům Vzdušných sil AČR, kteří se podílejí na provozu těchto strojů a každý den zajišťují bezpečnost našeho vzdušného prostoru,“ říká na závěr generálmajor Petr Čepelka, velitel Vzdušných sil AČR.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR